Відбулось чергове засідання Громадської ради при Держмистецтв

Share it

16 травня 2023 р. Громадська Рада при Державному агентстві України з питань мистецтв та мистецької освіти (Держмистецтв) провела чергове засідання.

Від Української Медіа Ліги (УМЛ) була делегована та увійшла до складу Громадської ради Ільчук Тетяна, співзасновниця УМЛ, менеджер, медіа- та культурний експерт.

На засідання були запрошені представники Держмистецтв: Россошанська О.В., в.о. Голови Держмистецтв, Крутоголов Є.М., директор департаменту мистецтв Держмистецтв, Козіна В.Ю., в.о. начальника управління мистецької освіти Держмистецтв, – а також представники управлінь культури, а саме: Адамчук А., начальник управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської облдержадміністрації, Певна А., заступник начальника управління культури і туризму Донецької облдержадміністрації, Царькова В., директор Департаменту реалізації гуманітарної політики Херсонської облдержадміністрації, Першина Н., начальник управління культури, туризму, національностей і релігій Дніпропетровської облдержадміністрації, Бойченко В., заступник начальника управління культури, національностей та релігій Миколаївської облдержадміністрації, Нагорний О., начальник відділу культурного розвитку управління культури, національностей та релігій Чернігівської облдержадміністрації, Морока В., директор Департаменту культури та інформаційної політики Запорізької облдержадміністрації, Трима Д., директор департаменту культурно-громадського розвитку Маріупольської міської ради.

Ключовим в рамках засідання Громадської ради стало заслуховування та обговорення інформації начальників управлінь культури деокупованих територій щодо питань сфери мистецької освіти, наслідків, які зазнали заклади мистецької освіти та організації навчального процесу в цілому.  

Представниця Луганської облдержадміністрації Адамчук А прозвітувала про стан мистецької освіти в області, пошкодження та руйнування закладів, переміщення мистецьких шкіл на території підконтрольні Україні, налагодження дистанційної освіти та втрату професійних кадрів (переміщення одних викладачів за кордон, перебування інших на окупованій території).

Окремо, представниками Держмистецтв акцентована увага, що наразі неможливість дати точні дані щодо кількості учнів та співробітників, які наразі прикріплені саме до Луганської області та інших окупованих територій, а також щодо кількості пошкоджених об’єктів, які потребують відновлення, оскільки фактично вся область зараз знаходиться під окупацією. Однак після звільнення першочергово обов’язковим буде повернення діяльності Сєверодонецького фахового коледжу культури і мистецтв імені Сергія Прокоф’єва, що був одним з основних закладів передвищої фахової освіти в регіоні.

Заступник начальника управління культури і туризму Донецької облдержадміністрації Певна А. розповіла про виклики з якими зіштовхнулась сфера мистецької освіти в їх області та поділилась побоюваннями з приводу повернення на роботу викладачів, які працюють на окупованих територіях ще з 2014 р. Підтримала Певну А. і представниця Маріупольської міської ради розповіла присутнім про неможливість евакуації з Маріуполя закладів мистецької освіти та реальної оцінки стану пошкодженості закладів культури та мистецтва, втрату професійних кадрів (про перехід викладачів на сторону ворога) та про сподівання відновлення культурної інфраструктури після деокупації міста і оновлення викладацького складу.

Представники Миколаївської облдержадміністрації та Дніпропетровської облдержадміністрації доповіли про стан мистецької освіти в своїх областях, ситуацію зі закладами на деокупованих територіях, неможливість функціонування закладів мистецької освіти на територіях, які постійно перебувають під обстрілами та про функціонування закладів в дистанційному режимі чи роботу у бомбосховищах.

Більшість представників держадміністрацій вказали на загальну тенденцію – у зв’язку з обмеженим фінансуванням вимушено заклади мистецької освіти були переведені під протекцію сфери освіти, оскільки ця сфера системніше та ефективніше фінансується під час війни. Так, Мороко В., директор Департаменту культури та інформаційної політики Запорізької облдержадміністрації, розповів про зруйновані заклади культури та мистецької освіти в області, про відсутність належного фінансування програм з підтримки регіональних центрів культури та наголосив на необхідності внесення змін до «Порядку виконання повноважень Державною і казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 590 від 09 червня 2021 р. в частині фінансування культури та мистецтва. Представник Чернігівської облдержадміністрації  Нагорний О. підтримав Мороко В. і підкреслив, що наразі всі державні асигнування в області направлені саме на відбудову закладів, однак не їх підтримку та розвиток.

Члени громадської ради зі свого боку висловились, щодо альтернативних можливостей розвитку та відновлення регіональних закладів мистецької освіти, а не виключно в рамках бюджетних надходжень чи цільових програм. Так, Ховзун Б. підсвітив варіант розробки власних планів по відновленню закладів після деокупації та спробувати залучати кошти від міжнародних донорів. Сьомкін С. вказав на можливість призупинення трудових відносин з фахівцями, які працюють на окупованій території на боці ворога та можливості їх звільнення за колабораціонізм, проте в.о. голови Держмистетцв Россошанська О. зазначила про складність процедур визначення людини як колаборанта та проблем щодо звільнення з посади працівників саме за колабораціонізм, оскільки чинне законодавство ще немає відповідних правових норм.

За результатами аналізу виступів та обговорень члени громадської при Держмистецтв вирішили звернутись до органів державної влади, що здійснюють та реалізують політику в сфері культури та мистецтва, розробки та затвердження відповідних державних програм щодо здійснення заходів із відновлення зруйнованих та пошкоджених закладів мистецької освіти, внаслідок збройної агресії росії; вказати на проблему дефіциту професійних кадрів у зв’язку із масовим відтоком кваліфікованих фахівців внаслідок евакуації з окупованих територій та великої ймовірності їх неповернення після деокупації, а також щодо можливості виділення цільових субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам для здійснення заходів щодо участі учнів і студентів у престижних всеукраїнських та міжнародних фестивалях, конкурсах тощо з метою підтримки та створення сприятливих умов для забезпечення творчого, інтелектуального й духовного розвитку підростаючого покоління та підняття престижу мистецької освіти.

В рамках засідання також на розгляд членів Громадської ради при Держимистецтв окремо було висунуто питання щодо допуску членів громадської ради до засідань Комітетів з визначення мистецьких премій, які знаходяться в підпорядкуванні Держмистецтв. На думку голови Громадської ради така участь сприятиме забезпеченню більшої прозорості та відкритості процедури, а також реалізує право доступу громадськості до діяльності органів державної влади. В.о. Голови Держмистецтв Россошанська О. вказала, що така процедура не передбачена положенням про мистецькі премії, якими опікується Держмистецтв, однак за бажанням члени Громадської ради можуть надіслати відповідні пропозиції, які будуть враховані під час внесення змін до положень про премії. За результатами обговорення було вирішено сформулювати пропозиції щодо залучення членів громадської ради при Держмистецтв до участі в засіданнях мистецьких премій на громадських засадах у якості спостерігачів.

Повний протокол засідання Громадської ради при Держмистецтв від 16.05.2023 опубліковано на офіційному сайті Держмистецтв.

 

Державне агентство України з питань мистецтв та мистецької освіти (Держмистецтв) є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері мистецтв та спеціалізованої мистецької освіти. Діяльність Держмистецтв спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра культури та інформаційної політики.

Громадська рада при Держмистецтв – консультативно-дорадчий орган, утворений для сприяння реалізації громадянами конституційного права на участь в управлінні державними справами; здійснення громадського контролю за діяльністю органу; сприяння врахуванню органом громадської думки під час формування та реалізації державної політики.

 Використання матеріалів сайту можливе лише за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на “Українську Медіа Лігу”.

Leave a Reply

Your email address will not be published.