Скандинавський регіон: загальні тенденції ТВ ринку

Share it

Скандинавський ринок залишається стабільним для телебачення та відеосервісів, як у теледивленні, так і у залучення аудиторії. Скандинавський регіон доволі швидко запровадив потокове онлайн-відео, зокрема і у зв’язку з незадоволенням громадськості раніше доступними варіантами платного ТБ. Споживачі готові були платити значні кошти за прийняття альтернатив, відтак при виході на ринок Pay TV відбулося різке скорочення кількості абонентів кабельного ТБ, що в результаті дозволило IPTV вирости і стати ключовим сектором платного ТБ.

З 2024 р. більшість стрімінгових сервісів у скандинавських країнах змінять бізнес-моделі з чисто платних моделей на гібридні підписки з рекламою. Впливом, ймовірно, буде короткострокове зростання кількості абонентів потокових послуг через переваги дешевших послуг з рекламою, але довгостроковим впливом може стати більша сезонність і відтік потокових послуг.

Так, Omdia не прогнозує суттєвих змін щодо нинішньої частки ринку Pay TV та стрімінгів. Pay TV виходить із періоду консолідації і очікується, що поточні лідери ринку переорієнтуються на збереження часток ринку (реорганізація, ребрендинг, омніканальність). Аналогічно зростання SVOD значно сповільнюється, не очікується приріст нових учасників у секторі. Відтак, частки ринку Pay TV або SVOD в регіоні суттєво зміняться в найближчому майбутньому.

Omdia порівняла ціну пакетного традиційного Pay TV (ARPU) з пакетом онлайн-відеосервісів, альтернативному платному ТБ, які клієнти збирають самостійно. Зазвичай, такий теоретичний набір самообслуговування включає три стрімінгові сервіси широкого профілю (Netflix, Viaplay і HBO Max), а також підписку на два додаткові спеціалізовані спортивні стрімери (Eurosport Player і DAZN).

Цікавим є і ставлення до місцевого (локального) контенту. Так, Стокгольмська консалтингова компанія Mediavision проаналізувала, що половина скандинавських ДГ, які користуються послугою SVOD, заявили, що готові платити додатково за більшу кількість локальних (національних) фільмів і серіалів. Фактично, близько 50% ДГ платили б від €1 до €3 більше на місяць за більшу бібліотеку місцевих фільмів і серіалів, а 25% ДГ платили б €3.

Тенденція загалом повторюється в Данії, Фінляндії та Швеції, а Норвегія дещо виділяється з її історично вищими цінами на Pay TV. Тобто ціна пакету самообслуговування залишається нижчою за середню вартість пакетного платного ТБ. Однак ситуація змінюється, і протягом наступних кількох років вартість збірного пакету перевищить пакетного вартість Pay TV.

Окрім того, одним із значимих впливів мала концентрація на комерційному та платному ТБ: TV4 у Швеції та MTV у Фінляндії, TV2 та FTA стали стали провідними гравцями Pay TV. При чому перевага на ринку Pay TV в основному залежить від наявності ліцензій на показ спортивних подій, що зберігають рейтинги теледивлення (наприклад, Warner Bros. Discovery залишається значним гравцем у спорті, оскільки володіє правами на датську та шведську футбольні ліги та Олімпійські ігри до 2032 р.).

Усі чотири скандинавські ринки мають потужні некомерційні громадські мовники, які при тому замінили плату за ліцензію податками на державні послуги (крайня – Норвегія у 2019 р). Мовники мають сильну позицію та рейтинги, незважаючи на падіння доходів від телереклами – відносини мовників із великими рекламодавцями та агентствами підтверджують, що вони залишатимуться центральними у монетизації рекламного контенту в найближчими майбутньому.

Дохід від ТВ реклами в скандинавських країнах постійно знижується, що спричинено сильним переходом від перегляду ТВ програм на стрімінгові сервісі. Omdia очікує, що дохід від ТВ реклами продовжить падіння до 2028 р. (на $49 млн з 2023 по 2028 р) та призвели до суттєвого зниження доходів від лінійної ТВ реклами.

Поява кількох нових сервісів SVOD після 2020 р., зокрема Disney+, Amazon Prime Video та SkyShowtime, значно розширила ринок SVOD у Скандинавії, поглинувши усталений ринок платного ТБ. Окрім того, кожна з чотирьох скандинавських країн в загальному рейтингу SVOD має 1–2 локальні стрімінгові сервіси.

 

У публікації використовувались матеріали Omdia (Digital TV Europe), Mediavision

Використання матеріалів сайту можливе лише за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на “Українську Медіа Лігу”.

Leave a Reply

Your email address will not be published.