Глобальне опитування в межах проєкту «Музеї в Метавсесвіті» (MiM) Університету Глазго показало, що 79% респондентів зацікавлені у використанні технологій VR (віртуальна реальність) та XR (розширена реальність) для доступу до музейних колекцій, які наразі публічно не демонструються. 96% опитаних вже знайомі з VR технологіями, а 55% мають досвід її використання. Дослідження також вказує на великий потенціал XR технологій для залучення молодших аудиторій, зокрема віком від 25 до 34 рр.
Окрім того, за фінансування UK Research and Innovation наразі вже розробляється інноваційна двостороння XR-платформа для демонстрації об’єктів культурної спадщини. Одна частина платформи дозволить відвідувачам досліджувати культурні об’єкти через занурювальні досвіди, а інша — надасть можливість кураторам в культурних та музейних просторах створювати нові наративи, комбінуючи фізичні об’єкти та віртуальні середовища.
Українська Медіа Ліга зробила огляд проєкту та дослідження і пропонує ознайомитись з ключовими інсайдами. З повним текстом дослідження можна ознайомитись за посиланням.
Напрямки дослідження:
- оцінка сприйняття цифрових технологій (VR, AR) для доступу до культурного контенту різними аудиторіями.
- рівень поінформованості та залученості з XR і VR для розробки стратегій взаємодії з новими технологіями.
- потенціал XR у розширенні доступу до культурних колекцій і вирішенні проблеми обмеженого доступу до об’єктів культурної спадщини.
- оцінка готовності платити (WTP) за віртуальні культурні досвіди та потенціал монетизації платформ.
- порівняння моделей оплати (підписка vs. одноразовий платіж / PAYG) та WTP для різних досвідів.
- зацікавленість у створенні користувацького контенту для віртуальних музеїв.
- збір демографічних даних для покращення стратегій залучення аудиторії.
Охоплення дослідження та ключові тези:
Дані дослідження були зібрані шляхом первинного опитування, яке проводилося протягом чотирьох місяців (березень-червень 2024 р). Анкетування охопило широкий демографічний діапазон (від 13 до 66+ років) та залучаючи учасників з різних регіонів, включаючи Шотландію, Великобританію, Європу та інші частини світу. Результати та їх інтерпретація базуються на значному наборі даних, що містить понад 2,100 зафіксованих відповідей, як онлайн, так і офлайн. З цих відповідей близько 50% (1 047) респондентів завершили опитування.
Дослідження виявило кілька значущих результатів, зокрема:
- Інтерес до цифрових технологій: 79% респондентів виявили зацікавленість у використанні цифрових технологій для доступу до культурних артефактів, які зазвичай недоступні для широкої аудиторії;
- Невизначеність щодо доступу до колекцій: 90% респондентів усвідомлюють, що значна частина колекцій культурної спадщини недоступна, 32% з них вважають, що 70% колекцій зазвичай недоступні, а 18% – 90%;
- Досвід використання цифрових технологій: 90% респондентів мали попередній досвід використання цифрових технологій для доступу до культурного контенту;
- Обізнаність щодо VR: 96% респондентів чули про технологію VR, а 55% мають досвід її використання;
- Позитивне сприйняття XR технологій: 72% респондентів вважають, що технологія VR ймовірно або точно буде корисною для відвідувачів культурних атракцій;
- Готовність платити та отримувати оплату: 38% респондентів готові платити за віртуальні культурні досвіди, а 51% готові отримувати оплату за створення таких досвідів чи свого контенту.
Нинішній етап проєкту
В цілому проєкт «Музеї у Метавсесвіті» (MiM), що реалізується за підтримки UKRI та Університету Глазго, спрямований на створення платформи XR для покращення доступу до 3D-цифрових колекцій музеїв і культурної спадщини (M&CH). Проєкт охоплює організації GLAM (галереї, бібліотеки, архіви, музеї) та інші установи, які володіють культурно значущими об’єктами, доступ до яких можна покращити через технології XR.
Наразі команда проєкту працює над тестуванням користувачів і фокус-групами з використанням прототипів платформи з метою дослідження ринку та аудиторії для визначення потенціалу. Одне з головних завдань — оцінка обізнаності, розуміння та уподобань аудиторії M&CH щодо ключових аспектів проєкту.
Перші результати з понад 500 демонстрацій вказують на підвищення позитивних емоцій у тестових учасників після взаємодії з віртуальним контентом культурної спадщини. Учасники тестування також виявили більшу готовність платити за моделі підписки. Майбутні дослідження зосередяться на факторах, що впливають на WTP за віртуальні музейні досвіди, аналізі демографічних груп, сприйнятій цінності VR, а також на впливі віртуальних досвідів на повторні відвідування і лояльність.
Запуск повної версії платформи попередньо запланований на березень 2025 р. Оскільки наразі близько 90% музейних колекцій зберігаються в сховищах чи архівах – створення платформи стане важливим кроком у розширенні публічного доступу та залученню до культурної спадщини широкої громадськості, в т.ч. сприяючи цифровізації архівів.
⇒ Використання матеріалів сайту можливе лише за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на “Українську Медіа Лігу”.
Leave a Reply